0 دوستدار 0 امتیاز منفی
71.5k بازدید
در انتقال گوشی تلفن همراه توسط
سلام . من یک گوشی دست دوم از موبایل فروشی خریدم و دسترسی به مالک قبلی جهت انتقال مالکیت ندارم . حالا چطوری باید گوشی را انتقال مالکیت بدم . ممنون میشم راهنمایی کنید.
توسط
سلام من یه گوشی گرفتم نو حالا رو سیم کارت یکی دیگه فعاله چطور ریجستریش کنم
توسط
1گوشی دست دوم خریدم مالک اول رو هم نمیشناسم الان میخوام گوشی فعال کنم
توسط
سلام من ی گوشی دست دوم از موبایل فروشی خرید برای انتقال مالکیت دسترسی را با فرد. ندارم لطفا راهنمایم کنید ممنون از لطفتون

6 پاسخ

0 دوستدار 0 امتیاز منفی
توسط

با اجرای طرح رجیستری، تنها تلفن‌های همراهی که از مبادی قانونی وارد کشور شده‌ و یا در دوره رویت سابقه‌ای از فعالیت آنها در شبکه ثبت شده باشد، می‌توانند از شبکه‌های اپراتوری به صورت دائم سرویس بگیرند. درغیراین‌صورت تلفن همراه پس از اولین اتصال به شبکه، پیامک هشدار دریافت می‌کند و تنها تا ۳۰ روز می‌تواند از شبکه سرویس بگیرد و پس از اتمام این مهلت، تلفن همراه دیگر قادر به سرویس‌گرفتن از شبکه‌های اپراتوری نخواهد بود. لذا افرادی که قصد خرید تلفن همراه دارند، بایستی اقداماتی را در هنگام خرید و فروش تلفن همراه انجام دهند تا از ثبت شناسه تلفن همراه در شبکه اطمینان حاصل کنند.

در این مطلب قصد داریم تا این اقدامات را به شما عزیزان گوشزد کنیم. پس با ما همراه باشید:

۱- اقدامات لازم از جانب خریدار تلفن همراه:

۱-۱- فرآیند استعلام اصالت:

با اجرای طرح رجیستری یکی از اقداماتی که باید قبل از خرید تلفن همراه توسط شخص خریدار انجام شود، استعلام اصالت تلفن همراه است. استعلام اصالت تلفن همراه به‌منظور بررسی قانونی بودن، نو یا دست دوم بودن، مشخصات فنی تجهیز، اطلاعات مدل، برند، شرکت گارانتی‌کننده و … انجام می‌پذیرد. برای استعلام اصالت تلفن همراه باید شناسه ۱۵ رقمی تلفن همراه (IMEI) را به شماره ۷۷۷۷ پیامک نمود. دقت داشته باشید که باید شناسه ۱۵ رقمی IMEI را بدون هرگونه خط تیره، ممیز و علامات اضافی ارسال کنید. این شناسه از دو طریق قابل مشاهده است. این شناسه هم بر روی جعبه تلفن همراه درج شده است و هم با شماره‌گیری #۰۶#* بر روی صفحه نمایشگر تلفن همراه قابل مشاهد است. برای استعلام اصالت کافیست مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. ارسال شناسه ۱۵ رقمی تلفن همراه (IMEI) درج شده روی جعبه تلفن همراه (بدون باز کردن جعبه) به شماره ۷۷۷۷
  2. دریافت پیامک از سرشماره HAMTA و اطمینان از اصالت تلفن همراه
  3. تطبیق مشخصات تلفن همراه با مشخصات درج شده در متن پیامک دریافت‌شده
  4. باز کردن جعبه تلفن همراه، شماره‌گیری #۰۶#*، مشاهده IMEI بر روی صفحه نمایشگر تلفن همراهی که قصد خرید آن را دارید
  5. تطابق IMEI درج شده روی جعبه تلفن همراه با IMEI نمایش داده شده روی نمایشگر

البته به‌غیر از سامانه پیامکی ۷۷۷۷ می‌توان از دیگر درگاه‌های ارتباطی سامانه همتا نیز اصالت تلفن همراه را استعلام نمود. این درگاه‌ها عبارتند از :

  • کد دستوری #۷۷۷۷*
  • اپلیکیشن موبایلی همتا
  • وبسایت اینترنتی سامانه همتا به آدرس hamta.ntsw.ir

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرآیند «استعلام اصالت» اینجا کلیک کنید.

۲-۱- فرآیند فعالسازی:

فعال‌سازی تجهیزات دارای سیم‌کارت، فرایندی است که منجر به برقراری اتصال میان تجهیز و شبکه می‌شود. هر شخص می‌تواند از طریق سامانه همتا با واردکردن شماره IMEI، کد فعال‌سازی و شماره تلفن گوشی خود را ثبت کند.

درصورتیکه تلفن همراه قانونی باشد ولی فعالسازی نگردد، پس از اولین اتصال به شبکه‌های اپراتوری، پیامک هشداری مبنی بر عدم فعالسازی از طرف سامانه همتا برای دارندة تلفن همراه ارسال می‌گردد. لازم به ذکر است در صورت عدم فعالسازی، مسئولیت هرگونه عواقب ناشی از انجام ندادن فعالسازی برعهده فرد خریدار تلفن همراه می‌باشد. به‌عنوان مثال درصورت رویت یک شناسه جعلی مشابه با شناسه تلفن همراه خریداری شده، چنانچه فرآیند فعالسازی پس از خرید انجام نشده باشد، ممکن است منجر به تضییع حقوق خریدار گردد. لذا توصیه می‌گردد حتماً فرآیند فعالسازی پس از خرید تلفن همراه انجام گردد.

برای فعالسازی تلفن همراه کافیست مراحل زیر را انجام دهید:

  1. اتصال به سامانه همتا از طریق یکی از درگاه‌های ارتباطی (کد دستوری #۷۷۷۷*، اپلیکیشن موبایلی همتا و وبسایت اینترنتی به آدرس hamta.ntsw.ir)
  2. وارد کردن شناسه ۱۵ رقمی تلفن همراه (IMEI)
  3. وارد کردن شماره تلفن همراهی که قصد فعالسازی تلفن همراه با آن را دارید
  4. وارد کردن کد ۶ رقمی فعالسازی

کد فعالسازی یک کد ۶ رقمی یکبارمصرف است که نباید با صفر آغاز شود. برای گوشی‌های آکبند، شرکت گارانتی‌کننده موظف به تولید کد فعالسازی به ازای هردستگاه تلفن همراه می‌باشد و باید این کد را با عبارت «کد فعالسازی» یا Activation Code به‌صورت «اسکرچ‌شده» بر روی کارت گارانتی درج کند و یا با برچسب برروی جعبه تلفن همراه الصاق نماید. مشتری باید هنگام خرید این کد را از فروشنده دریافت کند و درصورتیکه تلفن همراه فاقد کد فعالسازی باشد، از خرید آن خودداری نماید. همچنین برای گوشی‌های کارکرده و دست دوم نیز کد فعالسازی به درخواست فروشنده (پس از انجام فرآیند انتقال مالکیت) از طرف سامانه همتا به‌صورت پیامک برای شخص خریدار ارسال خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرآیند «فعالسازی» اینجا کلیک کنید.

۲- اقدامات لازم از جانب فروشنده تلفن همراه

۱-۲- فرآیند انتقال مالکیت:

درصورتیکه فردی بخواهد تلفن همراه خود را به شخص دیگری بفروشد، بایستی با استفاده از فرآیند انتقال مالکیت، تلفن همراه را برای سیمکارت شخص خریدار، فعال نماید. دقت داشته باشید درصورتیکه به هردلیلی فرآیند انتقال مالکیت انجام نپذیرد، فرد خریدار می‌تواند از تلفن همراه استفاده کند. ولی از نظر سامانه همتا، تلفن همراه خریداری شده تحت مالکیت سیمکارت شخص خریدار قرار نخواهد گرفت. لذا مسئولیت عواقب ناشی از انجام‌ ندادن فرآیند انتقال مالکیت، برعهده شخص خریدار خواهد بود. به‌عنوان مثال درصورت رویت یک شناسه جعلی مشابه با شناسه تلفن همراه خریداری شده، چنانچه فرآیند انتقال مالکیت درحین خرید انجام نشده باشد، ممکن است منجر به تضییع حقوق خریدار گردد. لذا توصیه می‌گردد حتماً فرآیند انتقال مالکیت در فروش تلفن همراه انجام گردد. البته درمواردی مثل قرض دادن، تعویض سیمکارت و موارد مشابه، شخص فروشنده تلفن همراه مخیر است که فرآیند انتقال مالکیت را انجام دهد یا ندهد.

برای انتقال مالکیت تلفن همراه کافیست مراحل زیر را انجام دهید:

  1. اتصال به سامانه همتا از طریق یکی از درگاه‌های ارتباطی (کد دستوری #۷۷۷۷*، اپلیکیشن موبایلی همتا و وبسایت اینترنتی به آدرس hamta.ntsw.ir)
  2. انتخاب گزینه مربوط به انتقال مالکیت
  3. وارد کردن یا انتخاب شناسه ۱۵ رقمی تلفن همراه (IMEI)
  4. وارد کردن شماره تلفن همراهی که قصد فروش (انتقال مالکیت) تلفن همراه به آن را دارید
توسط
من یه گوشی دست دوم گرفتم،،سیمکارت گذاشتم داخلش کار نمیکنه،، باید رجیستری بشه،، با گوشی قبلیم میتونم اینکارو کنم
توسط
سلام من ترکیه بودم برام پیامک اومد رفتم موبایلی پنجاه لیر گرفت برام رفعش کرد الان برگشتم ایران تو ایران هم پیامک اومده که ثبت کنید گوشیم هم از ایران خریده بودم و از نمایندگی ،مدلش اچ تی سی 828میشه راهنمایی کنید؟
توسط
سلام گوشی من را دزد زده است...
میت 10 لایت هواوی... آیا کسی میتواند بدون ریجستری و حضور من در ایران از آن استفاده کند؟
البته این را هم میدانم که باید شکایت کنم...
اما یکی از دوستانم پس از شکایت و از روی ایمیلی ک بر روی گوشی فعال بود.. دریافت که بعد از سه روز از ایران خارج شده و لوکیشن فعلی گوشی در افغانستان است...
بنده هم بخاطر همین موضوع که گوشی را دزدیده و به افغانیها و کشورهای دیگر میبرند... دست به شکایت و هزینه های شکایت نزدم...
فقط اینکه میتوانند از گوشی من در ایران استفاده کنند؟ بدون ریجستر؟
توسط
سلام یه سوال دارم
دوست من چون یبار ریجیستری داشته میخاد گوشی نو بخره ولی چون قبلا ریحستری داشته نمیتونه ریجستری کنه از من درخواست کرده با شماره ای که به نام من هست برای ریجستری استفاده کنه
سوالم اینه ایا خطری برای من داره؟ یعنی فردا مشکلی برای من میتونه پیش بیاد؟
توسط
من یه گوشی سامسونگ دارم میخوام فعالش کنم ولی شماره ایمیل گوشی رو که میزنم میزنه ایمیل نامعتبر،حالا نمیدونم از تاریخش گذشته که فعال نمیشه،نمیدونم الان باید چکار کنم،لطفا جواب بدین
توسط
مشکلی که پیش نمیاد ،فقط اگر احیانا یک روز بخوای گوشی از خارج بخری تا یک سال نمیتونی با خطت ریجستری کنی حتما باید یک سال از جریان ریجستری رد بشه تا بتونی دوباره با خطت یه گوشی جدید ریجستری کنی ،از نظر قانونی ومشکلات بعد از ریجستری نترس مشکلی برات پیش نمیاد
توسط
سلام یک گوشی آیفون 8 پلاس 64 گیگ  دست دوم  چندی پیش اقوام برای ما توسط مسافر فرستادند ولی تا کنون از آن استفاده نکردیم الان چطور میشه ریجستر کرد که قابل استفاده شود  ؟! با سپاس فراوان
توسط
سلام من برادرم خارج زندگی میکنه رفتیم ترکیه ببینیمش یه گوشی کارکرده خودش رو به من داد من راننده مرکز زباله شهرداری فردیس هستم وقتی وارد
شدیم در فرودگاه گوشی رو ثبت کردم الان میگن باید سه میلیون هفتصد بدی تا ریجستر بشه من کل حقوقم سه میلیون از کجا بیارم لطفا راهنمایی کنین مگه گوشی کارکرده ریجستر میخاد در ضمن برادرم تو سیاتل زندگی میکنه گوشی خودش بوده بعد از چند وقت استفاده دید من گوشی ندارم اونو دادبه من
0 دوستدار 0 امتیاز منفی
توسط
نیازی نیست ااکی هست
توسط
سلام
تلفن قدیمی من سونی است  که از اول مال خودم بود و سالها برام کار کرده .  مدتی ازش استفاده نکردم . حالا که سیم کارت گذاشتم توش سیم کارت را نمی خونه . میشه راهنمایی کنید چه کنم ؟
با تشکر - درود
0 دوستدار 0 امتیاز منفی
توسط
سلام منم این مسکل رو دارم و تایمی که گذشته جوری سده مه دیگه نمیتونم باگوشیم سارژ بخرم ارور میده میخوام رجیسترش کنم اما نمیدونم کجا باید ببرم گوشی رو به مالک قبل دسترسی ندارم جایی هست شمارشو بهم بده؟
0 دوستدار 0 امتیاز منفی
توسط
یا باید هرجور شده مالک قبلیش رو پیدا کنی یا شماره سریال موبایل رو عوض کنی که غیر قانونی هست و اگه بخوای بفروشیش کسی ازت نمیخره
0 دوستدار 0 امتیاز منفی
توسط
سلام..من ی گوشی دست دوم خریدم ولی به سیم کارت قبلی دسترسی ندارم چه کار کنم
0 دوستدار 0 امتیاز منفی
توسط
به همون موبایل فروشی مراجعه کنین

اگر نتونن براتون انجامش بدن

با مدارک خرید به تعزیارت مراجعه کنین

ضمن عرض خوش آمد به شما مخاطب عزیز، تاکید می شود اینجا مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران در خصوص سوالات موبایل بوده و عموما پاسخ ها بر اساس تجربه بوده و مسئولیت پاسخ ها بر عهده کاربران می باشد.

لذا برای کمک به تکمیل سایت خواهشمندیم تجربیات خود را در قالب پاسخ به سوالات و طرح سوالات جدید با سایر کاربران در میان بگذارید.

اخبار و آموزش های مربوط به طرح ثبت تلفن همراه را در پرتال زیر پیگیری کنید:

590 سوال

268 پاسخ

473 دیدگاه

638 کاربر

تمامی محتوای سایت توسط کاربران بروز شده و پاسخ رسمی متولیان طرح رجیستری محسوب نمی شود.
...