با اجرای طرح رجیستری، تنها تلفنهای همراهی که از مبادی قانونی وارد کشور شده و یا در دوره رویت سابقهای از فعالیت آنها در شبکه ثبت شده باشد، میتوانند از شبکههای اپراتوری به صورت دائم سرویس بگیرند. درغیراینصورت تلفن همراه پس از اولین اتصال به شبکه، پیامک هشدار دریافت میکند و تنها تا ۳۰ روز میتواند از شبکه سرویس بگیرد و پس از اتمام این مهلت، تلفن همراه دیگر قادر به سرویسگرفتن از شبکههای اپراتوری نخواهد بود. لذا افرادی که قصد خرید تلفن همراه دارند، بایستی اقداماتی را در هنگام خرید و فروش تلفن همراه انجام دهند تا از ثبت شناسه تلفن همراه در شبکه اطمینان حاصل کنند.
در این مطلب قصد داریم تا این اقدامات را به شما عزیزان گوشزد کنیم. پس با ما همراه باشید:
۱- اقدامات لازم از جانب خریدار تلفن همراه:
۱-۱- فرآیند استعلام اصالت:
با اجرای طرح رجیستری یکی از اقداماتی که باید قبل از خرید تلفن همراه توسط شخص خریدار انجام شود، استعلام اصالت تلفن همراه است. استعلام اصالت تلفن همراه بهمنظور بررسی قانونی بودن، نو یا دست دوم بودن، مشخصات فنی تجهیز، اطلاعات مدل، برند، شرکت گارانتیکننده و … انجام میپذیرد. برای استعلام اصالت تلفن همراه باید شناسه ۱۵ رقمی تلفن همراه (IMEI) را به شماره ۷۷۷۷ پیامک نمود. دقت داشته باشید که باید شناسه ۱۵ رقمی IMEI را بدون هرگونه خط تیره، ممیز و علامات اضافی ارسال کنید. این شناسه از دو طریق قابل مشاهده است. این شناسه هم بر روی جعبه تلفن همراه درج شده است و هم با شمارهگیری #۰۶#* بر روی صفحه نمایشگر تلفن همراه قابل مشاهد است. برای استعلام اصالت کافیست مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:
- ارسال شناسه ۱۵ رقمی تلفن همراه (IMEI) درج شده روی جعبه تلفن همراه (بدون باز کردن جعبه) به شماره ۷۷۷۷
- دریافت پیامک از سرشماره HAMTA و اطمینان از اصالت تلفن همراه
- تطبیق مشخصات تلفن همراه با مشخصات درج شده در متن پیامک دریافتشده
- باز کردن جعبه تلفن همراه، شمارهگیری #۰۶#*، مشاهده IMEI بر روی صفحه نمایشگر تلفن همراهی که قصد خرید آن را دارید
- تطابق IMEI درج شده روی جعبه تلفن همراه با IMEI نمایش داده شده روی نمایشگر
البته بهغیر از سامانه پیامکی ۷۷۷۷ میتوان از دیگر درگاههای ارتباطی سامانه همتا نیز اصالت تلفن همراه را استعلام نمود. این درگاهها عبارتند از :
- کد دستوری #۷۷۷۷*
- اپلیکیشن موبایلی همتا
- وبسایت اینترنتی سامانه همتا به آدرس hamta.ntsw.ir
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرآیند «استعلام اصالت» اینجا کلیک کنید.
۲-۱- فرآیند فعالسازی:
فعالسازی تجهیزات دارای سیمکارت، فرایندی است که منجر به برقراری اتصال میان تجهیز و شبکه میشود. هر شخص میتواند از طریق سامانه همتا با واردکردن شماره IMEI، کد فعالسازی و شماره تلفن گوشی خود را ثبت کند.
درصورتیکه تلفن همراه قانونی باشد ولی فعالسازی نگردد، پس از اولین اتصال به شبکههای اپراتوری، پیامک هشداری مبنی بر عدم فعالسازی از طرف سامانه همتا برای دارندة تلفن همراه ارسال میگردد. لازم به ذکر است در صورت عدم فعالسازی، مسئولیت هرگونه عواقب ناشی از انجام ندادن فعالسازی برعهده فرد خریدار تلفن همراه میباشد. بهعنوان مثال درصورت رویت یک شناسه جعلی مشابه با شناسه تلفن همراه خریداری شده، چنانچه فرآیند فعالسازی پس از خرید انجام نشده باشد، ممکن است منجر به تضییع حقوق خریدار گردد. لذا توصیه میگردد حتماً فرآیند فعالسازی پس از خرید تلفن همراه انجام گردد.
برای فعالسازی تلفن همراه کافیست مراحل زیر را انجام دهید:
- اتصال به سامانه همتا از طریق یکی از درگاههای ارتباطی (کد دستوری #۷۷۷۷*، اپلیکیشن موبایلی همتا و وبسایت اینترنتی به آدرس hamta.ntsw.ir)
- وارد کردن شناسه ۱۵ رقمی تلفن همراه (IMEI)
- وارد کردن شماره تلفن همراهی که قصد فعالسازی تلفن همراه با آن را دارید
- وارد کردن کد ۶ رقمی فعالسازی
کد فعالسازی یک کد ۶ رقمی یکبارمصرف است که نباید با صفر آغاز شود. برای گوشیهای آکبند، شرکت گارانتیکننده موظف به تولید کد فعالسازی به ازای هردستگاه تلفن همراه میباشد و باید این کد را با عبارت «کد فعالسازی» یا Activation Code بهصورت «اسکرچشده» بر روی کارت گارانتی درج کند و یا با برچسب برروی جعبه تلفن همراه الصاق نماید. مشتری باید هنگام خرید این کد را از فروشنده دریافت کند و درصورتیکه تلفن همراه فاقد کد فعالسازی باشد، از خرید آن خودداری نماید. همچنین برای گوشیهای کارکرده و دست دوم نیز کد فعالسازی به درخواست فروشنده (پس از انجام فرآیند انتقال مالکیت) از طرف سامانه همتا بهصورت پیامک برای شخص خریدار ارسال خواهد شد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرآیند «فعالسازی» اینجا کلیک کنید.
۲- اقدامات لازم از جانب فروشنده تلفن همراه
۱-۲- فرآیند انتقال مالکیت:
درصورتیکه فردی بخواهد تلفن همراه خود را به شخص دیگری بفروشد، بایستی با استفاده از فرآیند انتقال مالکیت، تلفن همراه را برای سیمکارت شخص خریدار، فعال نماید. دقت داشته باشید درصورتیکه به هردلیلی فرآیند انتقال مالکیت انجام نپذیرد، فرد خریدار میتواند از تلفن همراه استفاده کند. ولی از نظر سامانه همتا، تلفن همراه خریداری شده تحت مالکیت سیمکارت شخص خریدار قرار نخواهد گرفت. لذا مسئولیت عواقب ناشی از انجام ندادن فرآیند انتقال مالکیت، برعهده شخص خریدار خواهد بود. بهعنوان مثال درصورت رویت یک شناسه جعلی مشابه با شناسه تلفن همراه خریداری شده، چنانچه فرآیند انتقال مالکیت درحین خرید انجام نشده باشد، ممکن است منجر به تضییع حقوق خریدار گردد. لذا توصیه میگردد حتماً فرآیند انتقال مالکیت در فروش تلفن همراه انجام گردد. البته درمواردی مثل قرض دادن، تعویض سیمکارت و موارد مشابه، شخص فروشنده تلفن همراه مخیر است که فرآیند انتقال مالکیت را انجام دهد یا ندهد.
برای انتقال مالکیت تلفن همراه کافیست مراحل زیر را انجام دهید:
- اتصال به سامانه همتا از طریق یکی از درگاههای ارتباطی (کد دستوری #۷۷۷۷*، اپلیکیشن موبایلی همتا و وبسایت اینترنتی به آدرس hamta.ntsw.ir)
- انتخاب گزینه مربوط به انتقال مالکیت
- وارد کردن یا انتخاب شناسه ۱۵ رقمی تلفن همراه (IMEI)
- وارد کردن شماره تلفن همراهی که قصد فروش (انتقال مالکیت) تلفن همراه به آن را دارید