گاهی در فرآیند خرید و یا دریافت خدمات پس از فروش، اختلافاتی بین فروشنده و خریدار یا مصرفکننده بوجود میآید که باعث تضییع حقوق یکی از طرفین که اغلب مصرفکننده می باشد، میگردد. از این رو لازم است راهکارهایی برای احقاق حقوق مصرفکننده وجود داشته باشد. اهم نهادهایی که میتوانند در این زمینه کمک کننده باشند عبارتند از: سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و اتحادیههای صنفی مرتبط. در ادامه به تشریح، روند ثبت و پیگیری شکایت اینترنتی از طریق سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان ارائه شده است.
مراحل ثبت شکایت اینترنتی با موضوع خرید و فروش کالای قاچاق از طریق سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان
جهت ثبت شکایت، در ابتدا به سامانه اینترنتی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان بهنشانی http://cppo.mimt.gov.ir مراجعه نمایید. و در ادامه از قسمت سمت چپ در پایین صفحه، بر روی تصویر شماره ۱۲۴ (ویژه دریافت شکایات کالا و خدمات)، کلیک نمایید.
برای ثبت شکایت، استان محل تخلف را از روی نقشه انتخاب و بر روی آن کلیک نمایید.
در صفحه بعدی اطلاعات شاکی و واحد صنفی متخلف را وارد نمایید. توجه داشته باشید که در قسمت نوع تخلف، گزینه حمل و نقل و نگهداری و فروش کالای قاچاق را انتخاب نمایید. همچنین میتوانید در قسمت مدارک و مستندات، هرگونه مدرک مبنی بر خرید از آن واحد صنفی همچون فاکتور، برگه گارانتی و . . . را ضمیمه شکایت خود نمایید. تمامی مستندات باید در قالب یک فایل فشرده حداکثر ۳ مگابایت ارسال گردد. درنهایت پس از تکمیل اطلاعات دکمه ارسال را انتخاب نمایید.
در نهایت شکوائیه شما در سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان ثبت شده و کد پیگیری برای شما صادر میگردد که لازم است آن را تا حصول نتیجه نزد خود نگه دارید. همچنین میتوانید بهمنظور پیگیری درخواست خود با استفاده از کد پیگیری به صفحة پیگیری درخواست مراجعه کنید. درنهایت میتوانید با استفاده از گزینة چاپ، نسبت به چاپ اطلاعات شکوائیه اقدام نمایید.
علاوه بر موضوع خرید و فروش کالای قاچاق، برای ثبت شکایات با موضوعاتی دیگر همچون احتکار، گرانفروشی، کمفروشی، تقلب، عدم صدور صورتحساب و . . . نیز میتوانید مطابق همین روند از طریق سایت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اقدام نمایید.